29 Ocak 2019 Salı

Kanuni Sultan Süleyman ve süt kardeşi.Osmanlının sonu hakkında..

Ünlü Osmanlı sultanı Süleyman Kanuni zamanında, devletin sınırları oldukça genişledi ve güçlendi. Yine de, bir gün, sultan şöyle düşünüyor: "Bütün devletlerin yükselişi olduğu gibi, bir çöküşü var.
Her krallık sonunda çökecek. Osmanlı devletinin sonu ne zaman olacak, düşüş ne olacak diye düşünür durur "

Bu fikirlerle Sultan, asil kişiliği ve kerameti ile ünlü olan
süt kardeşi Yahya efendiye bir mektup yazdı ve sorusuna cevabını sordu: "İlahi sırlara bağlısınız ve keramet ehlisin. Söyle bana, bir devletin çöküşü ne zaman gerçekleşir?
Osmanlı imparatorluğunun sonu ne zaman gelecek? Bizden sonra padişahların sonu ne olacak? ”
Yahya Efendi cevaben kısaca şöyle yazmışdı: “Neme lazım(bana ne), Sultanım?”.
Kanuni Sultan Süleyman, aldığı cevaptan çok sinirlernir. Yahay Efendi'nin mektubunu saygısızlık  göstergesi olarak kabul eder:

"Sultanın sorusunun cevabının nasıl böyle olabileceğini sorar kendine?" Ancak, daha sonra kardeşinin ilahi bilgisi konusunda düşünür ve bana karşı saygısızlık yapmaz der: "Muhtemelen, bu cevabın bir hikmeti var. "
Sultan Süleyman,Yahya'ya gider ve cevabının manasını sorar: "Kardeşim, soruma açıkça cevap ver. Bana yapmacık cevaplar verme der.
" Yahya Efendi edeple cevaplar: "Sultanım, sorunuza itina göstermemek gibi bir şey düşünülemez biler. Sorunuz hakkında çok düşündüm, bu yüzden en doğru düşündüğüm cevabı yazdım. " Sultan hayret içinde: “Yazdığın cevabı anlamadım der. Sadece anladığım o ki, bu gibi işlerle kafa yormamamı istiyorsun. "

Yahya Efendi, “Hayır, sultanım, cevabın aslı bu iki kelimenin içindedir.

Eyaletteki adaletsizlik artarsa, zulm arşa direnirse, koyunları kurtlar değil, çobanlar kendileri yerlerse, mazlum ve fakirlerin ahını  sadece dağlar-taşlar duyarsa, bunu görüb işitenler "Neme lazım(bana ne) derlerse" hakkı söylemezlerse o zaman devletin sonu yetişir. Devlet hazinesi boşalır, toplumda itaatsizlik baş alır gider, kamu düzeni bozulur, hükümetin insanlar yanında saygı ve güvencesi ortadan kalkar. "Ölüm ve düşüş bu zamanda kaçınılmaz olur."

Sultan Süleyman bu sözleri gözyaşlarıyla dinler ve kabul eder.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder