Muminun suresi 6-cı ayet muta nikahını nesh etmiş midir?

BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE.
Bu yazımızda inşaAllah muta nikahının caizliği konusunda ortaya atılan bir şüpheye cevap vereceğiz. ehli sünnet alimlerinden bazıları muta nikahının yasaklanışı Ömer b. Hattab tarafından olduğu gerçeğini bir türlü kabullenmek istemiyorlar, buna karşın kendi kaynaklarında sahih olarak gelen onca hadise sırt çeviriyor ve Allah’ın kitabındaki muta ayetini farklı şekilde yorumluyorlar. sanki bunlar için Ömer b. Hattab’ın sözü Allah’ın emrinden daha üstün. bu kimseler Muminun suresi 6-cı ayetin muta nikahını nesh etmiş olduğunu idda ediyorlar. iddalarını da desteklemek için sahabe ibni Abbas r.a’ın adına hadis uyduruyorlar. bununla hem ibni Abbas’ın muta nikahı hakkında görüşünden döndüğünü ve hemde büyük bir sahabenin bu ayetten “muta haramdır” hükmünü elde ettiğini, binaenaleyh bu ayetin mutayı nesh ettiğini söylemeğe çalışıyorlar. önce ibni Abbasa r.a isnat edilen hadisi görelim:
حدثنا محمود بن غيلان حدثنا سفيان بن عقبة أخو قبيصة بن عقبة حدثنا سفيان الثوري عن موسى بن عبيدة عن محمد بن كعب عن ابن عباس قال إنما كانت المتعة في أول الإسلام كان الرجل يقدم البلدة ليس له بها معرفة فيتزوج المرأة بقدر ما يرى أنه يقيم فتحفظ له متاعه وتصلح له شيئه حتى إذا نزلت الآية إلا على أزواجهم أو ما ملكت أيمانهم قال ابن عباس فكل فرج سوى هذين فهو حرام
…ibni Abbas r.a dedi ki: Geçici nikah İslam’ın başlangıcında vardı. Bir erkek tanıdığı bulunmayan bir memlekete gidince orada kalacağı kadar bir süre içerisinde bir kadınla evlenirdi. O kadınla o erkeğin eşyalarını muhafaza eder ve gerekli hizmetlerini yaparlardı. Mü’minün suresi 6-cı ayet olan: “Ancak eşleri ve ellerinin altında bulunan cariyeleri…” ayeti nazil olunca bu tür nikah kaldırılmış oldu. Bu iki kadından başka tüm kadınlarla yapılacak her türlü ilişki haramdır.
bizde deriz ki, bu hadis hem senet ve hemde metin yönünden kusurludur. senedindeki kusura gelince, senedinde Musa b. Ubeyd vardır ki, kendisi zayıftır. nasibi rical alimi ibni Adi onu “el-Kamil fid Duafa” kitabında zikredrek diyor ki:
موسى بن عبيدة بن نشيط أبو عبد العزيز الربذي مدني
Musa b. Ubeyd b. Neşayt, Ebu Abdulaziz er-Rabzi, Medeni
سمعت أبا يعلى يقول: سئل يحيى بن معين وانا حاضر عن موسى بن عبيدة الربذي فقال: ليس بشئ
Ebu Yale’nin şöyle dediğini duydum: Yahya b. Main’den Musa b. Ubeyd hakkında sordum, dedi ki: “sika (güvenilir) değildir”
ثنا ابن حماد ثنا معاوية عن يحيى قال موسى بن عبيدة مدني ضعيف
…Muaviye Yahya b. Main’den şöyle rivayet etti: “Musa b. Ubeyd Medeni, zayıftır”
ثنا ابن حماد ثنا عباس بن يحيى قال موسى بن عبيدة لا يحتج بحديثه
…Abbas (ed-Duri) Yahya b. Main’den şöyle rivayet etti: “Musa b. Ubeyd, hadisi ile ihticac edilmez”
وقال أحمد منكر الحديث
Ahmed dedi ki: “münkerul hadistir”
ثنا الحسن بن سفيان ثنا إبراهيم بن يعقوب سمعت أحمد بن حنبل يقول: لا تحل عندي الرواية عن موسى بن عبيدة
…İbrahim b. Yakub dedi ki: Ahmed b. Hanbel’in şöyle dediğini duydum: “benim nezdimde Musa b. Ubeyd’den rivayet etmek helal değildir”
وقال النسائي موسى بن عبيدة أبو عبد العزيز الربذي ضعيف
ve Nesai dedi ki: “Musa b. Ubeyd, Ebu Abdulaziz, zayıftır”
bu hadisin sened açısından durumu, görüldüğü gibi rivayet sened açısında zayıftır, ama metnine gelince, 2 yönden kusurludur. ilk olarak Muminun suresi 6-cı ayet muta nikahını nesh edemez. çünkü Muminun suresi bütün ile Mekkede inmiş bir suredir, sünni müfessir el-Kurtubi ayetin tefsirinde diyor ki:
Herkesin kabul ettiği görüşe göre bütünüyle Mekke’de inmiş bir sûredir.
görüldüğü gibi, bu Surenin Mekkede inmiş olduğu ihtilafsızdır. oysa bilindiği gibi sahabeler Medinede Muta nikahını uyguluyorlardı. zaten ehli Sünnette Medinede sahabelerin Muta nikahı yaptıklarını bunun sonradan nesh edildiğini idda ediyor. ayet Mekkede inmiş ama sahabeler Medinede yani ayetin inişinden sonra Muta nikahını uygulamışlar. binaenaleyh bu ayet muta nikahını nesh ve ya haram etmiyor.
hadisin metnindeki 2-ci kusura gelince, bu ayet ile muta nikahını yasaklamaya çalışanlar acaba bu ayetin neresinden mutanın haram olduğunu elde ediyorlar? farz edelim ki, bu ayet Medinede inmiş olsun ama Muta nikahını nasıl yasaklar ki? ayet açıkca diyor ki “Ancak eşleri ve ellerinin altında bulunan cariyeleri…” yani ayet zevce ve cariye ile cinsel ilişkiye cevaz veriyor. bilindiği gibi muta nikahı ile nikahlanan kadın da zevcedir. bunun delili de ayetin kendisidir. onlar bu ayeti bize karşı delil olarak getirmişlerdi oysa ayet bizim delilimiz oldu. şöyle ki, ayet Mekkede inmiş, sahabe de Medinede yani bu ayetin inişinden sonra muta nikahı uygulamış. bu ayet ise ancak “zevce ve cariye” ile cinsel ilişkiye izin veriyor. binaenaleyh muta nikahı ile nikahlanan kadın da zevcedir. aksi halde bu ayete aykırı olurdu ve Rasulullah s.a.a buna izin vermezdi, sahabe de Medinede uygulayamazdı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder