Kurani Kerimde "Kitap ilminin sahibi" (Rad 43)kime deniyor ?

BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
Kuran-ı Şerif ve Sünneti Nebevi s.a.a ışığında Ehli Beyt a.s-ın velayetini belgeler ile ortaya koymaya devam ediyoruz. bilindiği gibi imam Ali a.s ve diğer Ehli Beyt imamlarının a.s ilmi hakkında Kuran ve Sünnette yüzlerce delilil mevcuttur. bu delillerden bazılarını -Sakaleyn; ilim şehrinin kapısı hadisleri; imam Ali a.s-ın “sorun bana” demesini ve s- delillerle aktarmıştık. inşaAllah şimdi de Kuran-ı Şerifte imam Ali a.s-ın ilminin boyutunu beyan eden bir ayeti “kitap ilminin sahibi ayeti” dediğimiz Rad suresinin 43-cü ayetini aktaracağız. Allah c.c bu ayette buyuruyor ki:

وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ
Kâfirler, “sen peygamber değilsin” derler; de ki: “Benimle sizin aranızda şahit olarak Allah ve ya­nında kitabın ilmi olan yeter
Rad suresi 43-cü ayet
bu ayette “yanında kitabın ilmi olan” ifadesi ile kast edilen imam Ali a.s-dır. bu konu hakkında Şia ve Ehli sünnet kaynaklarında Ehli Beyt a.s-dan bir çok hadis rivayet edilmiştir. biz şimdi bu hadislerden bazılarını aktaracağız:
1. Şia kaynaklı hadisler: ayetin tefsiri hakkındaki Şia kaynaklarında bir çok hadis mevcuttur, Şia müfessir ve muhaddisleri Kummi, Ayyaşi, Kuleyni, Müfid, Saduk, Tusi, Tabersi ve diğerleri -Allah hepsinden razı olsun- bu ayet hakkında Ehli Beyt imamlarından a.s değişik senedler ile hadisler rivayet etmiştirler. biz örnek için onlardan bir kaçını zikr edeceğiz. Şeyh Kuleyni r.a “el-Kafi”de şöyle rivayet etmektedir:
علي بن إبراهيم، عن أبيه، ومحمد بن يحيى، عن محمد بن الحسن، عمن ذكره جمعيا عن ابن أبي عمير، عن أبن اذينة، عن بريد بن معاوية قال: قلت لابي جعفر عليه السلام: ” قل كفى بالله شهيدا بيني وبينكم ومن عنده علم الكتاب (6)”؟ قال: إيانا عنى، وعلي أولنا وأفضلنا وخيرنا بعد النبي صلى الله عليه وآله
…Bureyd b. Muaviye dedi ki: Ebu Cafer (imam Ba­kır a.s)’a dedim ki: “De ki: Benimle sizin aranızda şahit olarak Allah ve yanında kitabın ilmi olan yeter.” (Ra’d, 43) ayetinin anlamı nedir? imam a.s dedi ki: “Burada biz Ehl-i Beyt imamları kastedilmişiz. Nebi s.a.a’den sonra Ali, bizim en üstünümüz ve en hayırlımızdır.”
hadisin tüm ravileri sika (güvenilir) ve isnadı muttasıldır. Allame II Meclisi r.a “el-Kafi” şerhi olan “Miratul Ukul” adlı kitabında hadis hakkında diyor ki:
حسن كالصحيح
hasen, sahih gibi.
Şeyh Saduk r.a da bu konuda sahabe Ebu Said el-Hudri r.a yolu ile Rasulullah s.a.a’dan şöyle rivayet etmiştir:
حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل (رضي اللّه عنه ), قال : حدثنا محمدبن يحيى العطار (رحمه اللّه ), قال : حدثنا احمد بن محمد بن عيسى , عن القاسم بن يحيى , عن جده الحسن بن راشد, عـن عـمرو بن مغلس , عن خلف , عن عطية العوفي , عن ابي سعيد الخدري , قال : سالت رسـول اللّه (صـلـى اللّه عـلـيـه وآلـه ) عـن قـول اللّه جـل ثـنـاؤه : (قـال الذى عنده علم من الكتاب ) قال : ذاك وصي اخي سليمان بن داود. فـقـلـت لـه : يـا رسول اللّه , فقول اللّه عز وجل : (قل كفى باللّه شهيدا بينى وبينكم ومن عنده علم الكتاب ) , قال : ذاك اخي علي بن ابي طالب
…Atiyye el-Uvfi Ebu Said el-Hudri r.a’ın şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah’a s.a.a Allah’ın c.c “Kitaba ait bir bilgiye sahib olan” kavli hakkında sordum. (Rasulullah s.a.a) dedi ki: “o kardeşim Süleyman b. Davud’un a.s vasisidir” dedim ki: “ya Rasulullah s.a.a! peki ya Allah’ın c.c “yanında kitabın ilmi olan” kavli (ile kast edilen kimdir)?” (Rasulullah s.a.a) dedi ki: “bu kardeşim Ali b. Ebu Talib’dir”
bu hadisin de senedindeki tüm raviler sika (güvenilir) ve isnadı muttasıldır. Seyyid Hasan Huccet Kuh Kemeri r.a bu hadisin sahih olduğunu söylemiştir.
bunlar Şia kaynaklı hadislerden sadece bir kaç tanesi idi. fakat bizim kaynaklarımız muhaliflerimiz için bağlayıcı olmadığı için onlara kendi kaynaklarından delil getireceğiz.
2. Sünni kaynaklı hadisler: Ehli sünnet kaynaklarında da bu ayetin tefsiri hakkında Ehli Beyt imamlarından a.s hadisler rivayet edilmiştir. şimdi onları aktarıyoruz:
resimde gördüğünüz ehli sünnet alimi, “ehli sünnetin imamı” olarak tanınan Salebi’nin “Keşful Beyan” adlı tefsiridir. işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:
أخبرني أبو محمد عبد الله بن محمد الفاسي حدثنا القاضي الحسين بن محمد بن عثمان النصيبي أخبرنا أبو بكر محمد بن الحسين السميعي بحلب حدثني الحسين بن إبراهيم بن الحسين الجصاص . أخبرنا الحسين بن الحكم حدثنا سعيد بن عثمان عن أبي مريم وحدثني بن عبد الله ابن عطاء قال : كنت جالساً مع أبي جعفر في المسجد فرأيت ابن عبد الله بن سلام جالساً في ناحية فقلت لأبي جعفر : زعموا أنّ الذي عنده علم الكتاب عبد الله بن سلام . فقال : إنما ذلك علي بن أبي طالب
…Abdullah b. Ata’dan dedi ki: ben Ebu Cafer (imam Bakır)’a şöyle dedim: “Yanında kitabın bilgisi bulunan kişinin Abdullah b. Selam olduğunu iddia etmişlerdir”. O şöyle dedi: “Hayır, bu kişi Ali b. Ebi Talib’dir”
وفيه عن السبيعي : حدثنا عبد الله بن محمد بن منصور بن الجنيد الرازي عن محمد بن الحسين بن الكتاب أحمد بن مفضل حدثنا مندل بن علي عن إسماعيل بن سلمان عن أبي عمر زاذان عن ابن الحنفية ومن عنده علم الكتاب قال: هو علي بن أبي طالب
…Ebu Amr Zazan’dan dedi ki: (Muhammed) ibni Hanefiyye’ye “yanında kitabın ilmi olan kimdir?” diye sordum. Dedi ki: “o Ali b. Ebu Talib’dir”
Salebi’nin ikinci hadisi aktardığı Muhammed b. Hanefiyye imam Ali a.s’ın oğludur. annesi Beni Hanife kabilesinden olduğu için “Muhammed b. Hanefiyye” olarak anılırdı.
Salebi’nin rivayet ettiği bu hadislerin aynısını diğer ehli sünnet müfessiri Kurtubi “Camiul Ahkamil Kuran” adlı tefsirinde mürsel (senedsiz) olarak rivayet etmiştir, bkz: Kurtubi, “el-Camiul Ahkamil Kuran”, 9/244
yine bir diğer ehli sünnet müfessiri olan Ebu Hayyan el-Endelusi de “Bahrul Muhit” adlı tefsirinde bu tefsiri imam Bakır a.s ve Muhammed b. Hanefiyyeye nispet etmiştir, bkz: Ebu Hayyan el-Endelusi, “Bahrul Muhit”, 5/401

https://velayet.wordpress.com/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder