29 Aralık 2019 Pazar

“Kuran ve sünnet” hadisinin incelenmesi

BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE

Hadis uydurmaları meşhur ve bilinen bir şeydir. onlar ya “sahabe” adı takdıkları kimseler için fazilet hadisi uydururlar yahutta Ehli Beyt a.s hakkında olan hadislerin kopyasını kendi sahabelerine nispet ederler. onların uydurmalarından birisi de Nebi s.a.a-in “size iki emanet bırakıyorum ki, onlara tutundukca sapmayacaksınız: Allahın Kitabı ve İtretim Ehli Beytim” buyruğuna karşıdır. bu uydurma
“size iki emanet bırakıyorum ki, onlara tutundukca sapmayacaksınız: Allahın Kitabı ve Sünnetim” şeklindedir. şüphesiz ki, nasibilerin kaynakları bizim için sinek kanadı kadar bile değere sahip değildir ve bu yüzden bu uydurmalarda bizim nezdimizde değersizdirler. ancak biz hatta nasibilerin kendi kaynaklarından bile “Kitap ve Sünnet” adlı uydurmanın asılsız olduğunu koymayı karar aldık ve bu yüzden küçük bir çalışma yaptık. bu çalışmamızda nasibi kaynaklarındaki bu hadisleri inceleyeceğiz. bu konuda nasibi kaynaklarında 3 tarik (sened) ile gelmiş hadis var:


1. ibn Avf hadisi: nasbi hadis alimi ve Maliki mezhebinin imamı olan Malik b. Enes bu konuda “Muvatta” adlı kitabında senedsiz olarak bir rivayet aktarmıştır:

وحدثني عن مالك أنّه بلغه أنّ رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسّكتم بهما، كتاب الله وسنة نبّيه
Malik’e şu rivayet edildi: Rasulullah s.a.a: “Size iki şey bırakıyorum. Bunlara sımsıkı bağlandığınız sürece, asla doğru yoldan sapmayacaksınız. Bunlar, Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” buyurmuştur.

Malik, “Muvatta”, Kader kitabı, hadis 3

Malikin rivayet ettiği bu hadis mürseldir, senedsiz bir hadistir. oysa hadis ilminde hadislerin sahih veya zayıf olduğunu ayırd etmek için hadisin senedi önemlidir. Hadis ilminde senedin önemini görmek isteyenler linke baka bilirler: hadislerde senedin önemi

Kısacası Malik’in kitabına hadis diye yazdığı bu sözlerin aslı yoktur. O yüzden Maliki alimlerinden ibni Abdilberr durumu kurtarmak için Malik’in “Muvatta” kitabına yazdığı “et-Temhid” adlı şerhinde hadis için 2 sened zikr etmiştir. biz ibni Abdilberr’in zikr ettiği senedlerden birini şimdi, diğerini ise “Ebu Hureyre isnad edilen hadis” başlığında inceleyeceğiz. ibni Abdilberrin zikr ettiği senedlerden biri şöyle:

وحدثنا عبد الرحمن بن يحيى قال : حدثنا أحمد بن سعيد قال : حدثنا محمد بن إبراهيم الديبلي قال : حدثنا علي بن زيد الفرائضي قال : حدثنا الحنيني ، عن كثير بن عبد الله بن عمرو بن عوف ، عن أبيه ، عن جده ، قال : قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما كتاب الله ، وسنة نبيه
…Kesir b. Abdullah b. Amr b. Avf babasından, o da dedesinden şöyle rivayet etmiştir: Rasulullah s.a.a şöyle buyurdu: “size tutunduğunuz müddetçe sapmayacağınız iki şey bırakıyorum, Allahın kitabı ve Nebinin sünneti.”

ibni Abdilberr, “et-Temhid”, 14/331

hadisin senedinde kırmızı ile işaretlediğim ravi Kesir b. Abdullah zayıfıtr.

كثير بن عبدالله
بن عمرو بن عوف بن زيد المزني المدنى
Kesir b. Abdullah b. Ömer b. Avf b. Zeyd el-Muzini el-Medeni

قال ابن معين: ليس بشئ
وقال الشافعي وأبو داود: ركن من أركان الكذب
وقال الدارقطني وغيره: متروك
وقال أبو حاتم: ليس بالمتين
وقال النسائي: ليس بثقة
(Yahya) b. Main dedi ki: “bir şey değil”
Şafii ve Ebu Davud dediler ki: “yalanın sütunlarından biridir”
Darektuni ve başkaları dediler ki: “metruktur”
Ebu Hatim dedi ki: “muteber değildir”
Nesai dedi ki: “sika (güvenilir) değildir”

ez-Zehebi, “Mizan el-İtidal”, 3/407, 6943-cü ravi

bu hadisi rivayet eden Kesir b. Abdullahın durumu idi. Ama Kesir b. Abdullahın başka bir özelliği daha var. O ne zaman “babamdan, o da dedemden rivayet etti” dese demek ki, uydurma rivayet ediyordur. Bunu ehli sünnetin kendi rical alimleri beyan etmektedir:

وقال ابن حبان: له عن أبيه، عن جده – نسخة موضوعة
ibni Hibban dedi ki: “o ne zaman babasından, o da dedesinden derse demek ki, mevzuat (uydurma) rivayet ediyordur.”

ez-Zehebi, “Mizan el-İtidal”, 3/407, 6943-cü ravi

Yukarıda da aktardığımız gibi Kesir b. Abdullah bu hadisi babasından, o da dedesinden rivayet etmiştir, yani uydurmadır.

2. ibni Abbas r.a’a isnad edilen hadis: bu hadisi Hakim en-Nişaburi rivayet etmiş, fakat hadisin sıhhati hakkında hiç bir şey söylememiştir:

أخبرنا أبو عبدالله الحافظ، أخبرني إسماعيل بن محمد بن الفضل الشعراني، ثنا جدّي، ثنا ابن أبي أويس، ثنا أبي، عن ثور بن زيد الديلي، عن عكرمة، عن ابن عبّاس رضي الله عنهما: أن رسول الله صلى الله عليه وسلّم خطب الناس في حجة الوداع فقال: يا أيها الناس؛ إني قد تركت فيكم ما إن اعتصمتم به فلن تضلّوا أبدا، كتاب الله وسنة نبيّه
…ibni Abbas r.a dedi ki: Rasulullah s.a.a Veda haccında insanlara hutbe irad etti ve şöyle dedi: “ey insanlar! size sarıldığınız müddetçe sapmayacağınız iki emanet bırakıyorum Allahın kitabı ve Nebinin sünneti”

Hakim en-Nişaburi, “Müstedrek”, 1/171, hadis 319

bu hadisin senedinde 2 problem vardır:

2-1. ibni Ebu Uveys: kırmızı ile işaretlediğim ilk ravidir. nasibi rical alimi Ukayli onun zayıflar arasında zikr etmiş ve şöyle demiştir:

إسماعيل بن عبد الله بن أبي أويس المديني
İsmail b. Abdullah b. Ebu Uveys el-Medeni

معاوية بن صالح قال سمعت يحيى بن معين يقول أبو أويس وابنه ضعيفان
وحدثني أسامة الرقاق بصري يقول سمعت يحيى بن معين يقول إسماعيل بن أبي أويس يسوى فلسا
Muaviye b. Salih dedi ki: Yahya b. Mainin şöyle dediğini duydum: “Ebu Uveys ve oğlu (ibni Ebu Uveys) zayftırlar”
Rakik el-Basri dedi ki: Yahya b. Mainin şöyle dediğini duydum: “ibni Ebu Uveys helak olmuştur”

Ukayli, “ed-Duafa”, 1/87

ve bir diğer ehli sünnet rical alimi olan ibni Hacer onun biografisinde şu bilgileri vermektedir:

اسماعيل بن عبدالله بن عبدالله بن أويس بن مالك بن أبي عامر الاصبحي
İsmail b. Abdullah b. Abdullah b. Uveys b. Malik b. Ebu Amre el-Ashabi

وقال معاوية بن صالح عنه هو وأبوه ضعيفان
النسائي ضعيف وقال في موضع آخر غير ثقة
Muaviye b. Salih Yahya b. Maiden şöyle dedi: “o ve babası zayıftırlar”
Nesai dedi ki: “zayıftır, sika (güvenilir) değildir”

ibni Hacer, “Tehzib et-Tehzib”, 1/271-272, 568-ci ravi

bir başka nasibi rical alimi olan ibni Adi ise onun hakkında şunları beyan etmektedir:

إسماعيل بن أبي أويس
İsmail b. Ebu Uveys

النضر بن سلمة المروزي يقول بن أبي أويس كذاب
Nadr b. Seleme el-Mervezi dedi ki: “ibni Ebu Uveys yalancıdır”

ibni Adi, “el-Kamili fid Duafa”, 1/323

2-2. Ebu Uveys: az önce hakkında bilgi verdiğimiz ravinin babasıdır. Oğlu gibi kendisi de zayıfıtır, yukarıda oğlu hakkında bilgi verirken Yahya b. Mainin onun hakkında da “zayıfıtr” dediğini aktarmıştık. Bir başka rical alimi ibni Adi onu zayıflar arasında zikr etmiş ve şöyle demiştir:

عبد الله بن عبد الله بن أبي عامر القرشي التيمي أبو أويس الأصبحي المديني
Abdullah b. Abdullah b. Ebu Amre el-Kureşi et-Temimi Ebu Uveys el-Asbahi el-Medeni

وسمعت يحيى بن معين يقول بن أبي أويس وأبوه يسرقان الحديث
Yahya b. Mainin şöyle dediğini duydum: “ibni Ebu Uveys ve babası hadis çalarlar”

ibni Adi, “el-Kamili fid Duafa”, 4/182

3. Ebu Hureyre’ye isnad edilen hadis: bu hadis ibni Abdilberr’in Malikin “Muvatta” kitabına yazdığı şerhte, Hakim “Müstedrek”te ve Beyhaki “Sünen”de rivayet etmiştir, hadis şöyledir (ifade Hakim’indir):

أخبرنا أبو بكر بن إسحاق الفقيه أنبأ محمد بن عيسى بن السكن الواسطي ثنا داود بن عمرو الضبي ثنا صالح بن موسى الطلحي عن عبد العزيز بن رفيع عن أبي صالح عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : إني قد تركت فيكم شيئين لن تضلوا بعدهما : كتاب الله و سنتي و لن يتفرقا حتى يردا علي الحوض
…Ebu Hureyre dedi ki: Rasulullah s.a.a şöyle buyurdu: “Size iki şey bırakıyorum. Bunlara sımsıkı bağlandığınız sürece, asla doğru yoldan sapmayacaksınız. Bunlar, Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir ve onlar Havz başında bana kavuşuncaya kadar bir birinden ayrılmayacaktır.”

Hakim en-Nişaburi, “Müstedrek”, 1/171, hadis 319
ibni Abdilberr, “et-Temhid”, 14/331

bu hadisin senedi de öncekiler gibi bozuktur, hadisin senedinde kırmızı ile işaretlediğim ravi Salih b. Musa et-Talhi vardır, nasibi rical alimi ez-Zehebi onun hakkında şöyle der:

صالح بن موسى
بن عبدالله) بن إسحاق بن طلحة)
ابن عبيد الله القرشى الطلحى. كوفى ضعيف
Salih b. Musa b. Abdullah b. İshak b. Talha b. Ubeydullah el-Kureşi et-Talhi, el-Kufi, zayıftır.

قال يحيى: ليس بشئ، ولا يكتب حديثه
وقال البخاري: منكر الحديث
قال النسائي: متروك
Yahya (b. Main) dedi ki: “bir şey değildir, hadisi yazılmaz”
Buhari dedi ki: “münkerul hadistir”
Nesai dedi ki: “Metruktur”

ez-Zehebi, “Mizan el-İtidal”, 2/302, 3831-ci ravi

işte “Kitap ve Sünnet” diye nasibilerin dillerinde dolaşan, camilerinde hutbelerde okudukları uyduruk hadisin durumu. senedi ya yalancı, ya zayıf yada uydurmacı kişilerden oluşmaktadır.

kaynak.
velayet.worpress.com

#kuran ve sünnet
#kuran ve sünnet hadisi
#kuran ve sünnet hadisi hakkında bilgi
#peygamberden sonra kuran ve sünnet hadisi
#kuran ve sünnet diye bir hadis varmı
#sünnet ile ilgili hadisler kısa
#sünnet olmak ile ilgili hadisler ve ayetler
#sünnet düğünü için hadisi şerif
#peygamberimizin sünnetleri ile ilgili hadisler
#ebu davud sünnet
#hadis ile ilgili ayetler
#namaz sünneti ile ilgili hadisler
#kuran sitesi hadis arama motoru

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder