12 Şubat 2020 Çarşamba

Ashabım yıldızlar gibidir hadisinin uydurma olması

Ashabım yıldızlar gibidir hadisi sahih mi? 
Ashabim yildizlar gibidir hadisinin incelenmesi.

“Ashabım yıldızlar gibidir; hangisine uysanız hidayete erersiniz!” Kütüb-ü Sitte değil, “kütüb-ü tisa”da(*not) bile bulunmayan bu rivayet, başlıca şu sahabiler kanalıyla Allah'ın Rasulüne (s.a.a) dayandırılıyor:

1. Ebu Hürayra: Şihabuddin el-Qudai, Cafer b. Abdilvahid el- Haşimi kanalıyla rivayet ediyor. (ez-Zehebi, I, 413; İbn Hacer, Tahricül- Keşşaf: 95; el-Ğımari, 206)

Cafer, dosyasında “yalancı”, “hadis uydurur”, “hadis hırsızı olup, siqa ravilerin adlarını kullanarak asılsız / münker hadisler rivayet eder”, “hadislerinin tamamı batıl”, “aslı esası olmayan hadisler rivayet eder” gibi hükümlerin yer aldığı bir ravi! 1

 Dolayısıyla bunun uydurma olduğunda kuşku yok! Rivayetin senedi, baştan Cafere kadar Buhari ile Müslimin ortak ravilerinden oluşuyor! Demek ki, “siqa ravilerin adlarını kullanarak asılsız / mün-ker hadisler rivayet eder!” diyen boşuna dememiş!

2. Ömer b. Hattab: İbn Adiy, Beyheqi ve İbn Asakir, Zeyd b. el- Havari el-Amiy ve oğlu Abdurrahim kanalıyla rivayet ediyor. (ez- Zehebi, II, 102; el-Münavi, IV, 76; el-Ğımari, 206-207)

Zeyd genellikle zayıf sayılan bir ravi. 2 
Oğlu Abdurrahim ise “yalancı”, “hiçbir değeri olmayan”, “siqa olmayan”, “tamamen çürük”, “zayıf” ve “metruk” bir ravi. 3

1- ez-Zehebi, I, 412
2- İbn Sad, VII, 240; ez-Zehebi, II, 102; İbn Hacer, et-Taqrib: I, 268
3- ez-Zehebi, II, 605; İbn Hacer, et-Taqrib: I, 467; el-Münavi, IV, 76

* not Ehli sünnetde  kütübi sitte olarak bilinen altı kitapla birlikte Malikin “Muvatta”, Ahmedin “Müsned” ve Dariminin “Sünen”i dahil dokuz hadis kitabı ediyor.

#islamiada blogspot
Ashabim yıldızlar gibidir hadisinin incelenmesi 

Demek ki bu rivayet de tamamen asılsız ve uydurma. Zaten İbnül-Cevzi “sahih değil!”, ez-Zehebi de “batıl bir hadis!” diyerek aynı şeyi ifade ediyor.1

3. Abdullah b. Ömer: Abd b. Humeyd, Daraqutni, İbn Adiy ve İbn Abdilberr, Hamze b. Ebi Hamze en-Nusaybi kanalıyla rivayet ediyor. (İbn Hacer, T. el-Keşşaf: 95; İbnül-Emir el-Hac, et-Taqrir: III,
99; el-Ğımari, 205-206)

Hamze hakkında hadisçiler “bir kuruş / pul etmez”, “hadisleri münkerdir / gerçek dışıdır”, “metruk”, “hadis uydurur” ve “bütün rivayetleri uydurma” diyor.2 
O halde bu da tamamen uydurma!

4. Cabir b. Abdillah: Daraqutni ile İbn Abdilberr, Haris b. Ğusayn aracılığıyla rivayet ediyor. (İbn Hacer, T. el-Keşşaf: 94; İbnül- Emir el-Hac, et-Taqrir: III, 99; el-Ğımari, 205)

Haris tamamen meçhul ve durumu belirsiz bir ravi. Onun için İbn Abdilberr, rivayetin hemen ardından “Bu isnadla huccet kaim olmaz / getirilemez! 
Çünkü Haris meçhul birisi.” diyerek (3 ) rivayetin asılsızlığına dikkat çekiyor.

Daraqutni, bunu ayrıca Malik b. Enes kanalıyla da rivayet ediyor; ama bakın ne diyor: “Bu rivayet Malikten sahih yolla gelmiyor. Malikten sonraki ravilerin hepsi meçhul!”4

Ashabim yıldızlar gibidir hadisinin incelenmesi 

5. Abdullah b. Abbas: “...Cüveybir b. Said el-Belhi – Dahhaq b. Müzahim el-Belhi – İbn Abbas” isnadıyla Beyheqi ve Deylemi rivayet ediyor. (İbn Hacer, T. el-Keşşaf: 95; el-Münavi, I, 209; el-Acluni, Keşfül-Hafa: I, 147; İbn Abidin, Reddül-Muhtar: I, 68)

Bir defa, Dahhaq ile İbn Abbas arasında kopukluk var. Çünkü Dahhaq İbn Abbasa yetişmiş değil.Bu durum hadisin zayıflığına alamettir.

Diğer yandan Cüveybir ittifakla çok zayıf bir ravi.6 
Öyleyse bu da tümüyle çürük ve asılsız bir rivayet! *not

1- ez-Zehebi, II, 102; el-Münavi, IV, 102
2- ez-Zehebi, I, 606-607; İbn Hacer, et-Taqrib: I, 198
3- Cami-u Beyanil-İlm: II, 111; el-Ğımari, 205
4- İbn Hacer, Tahricül-Keşşaf: 94~95 İbn Hacer de aynı yerde “Malikten
gelen bu rivayet için “aslı esası yok!” diyor.
5- İbn Sad, VI, 300; ez-Zehebi, II, 325-326
6- ez-Zehebi, I, 427; İbn Hacer, et-Taqrib: I, 139


6. Enes b. Malik: “...Bişr b. Huseyn – Zübeyr b. Adiy – Enes” kanalıyla Bezzar ile İbn Tahir rivayet ediyor. (İbn Hacer, T. el- Keşşaf: 95; el-Ğımari, 206)

Zübeyre diyecek yok. Ancak ondan rivayette bulunan Bişr için aynı şeyi söyleyemiyoruz! Hadisçiler onun hakkında “metruk”, “hiçbir hadisi mahfuz (hadisçilerce malum) değil”, “Zübeyr adına yalan konuşur!!!”, “Zübeyrin adını kullanarak 150 kadar uydurma hadis rivayet ediyor!!!” diyorlar.1

Böylece Enes rivayetini de Zübeyr gibi siqa bir ravinin adını kullanarak uyduran kişinin kim olduğu anlaşılıyor! Zaten İbn Hacer de “senedi çürük!” diyor.2

1- ez-Zehebi, I, 315-316
2- el-Ğımari, 206

*not “Vakit” gazetesinin 07.01.1994 tarihli nüshasında, “Yusuf Kerimoğlu” imzasıyla yayımlanan “Fıkıh Köşesi”nde “Bu hadis-i şerifin değişik isnad zincirleri var... Fakat aynı mahiyette İbn Abbastan (r) rivayet edilen hadis sahihtir...” deniyor ve kaynak olarak da İbn Abidinin “Reddül-Muhtar” adlı eseri (İstanbul, 1982, I, 84) gösteriliyor!

Hadis orada var. Ama Kerimoğlunun kullandığı “sahihtir” ifadesine İbn Abi-din yer vermiyor! Yukarda bu rivayetin ne kadar zayıf olduğunu gördünüz. İşin garibi, İbn Abidin de hadisin senedinin kopuk olduğunu orada açıkça vurguluyor! “Emanet ve Ehliyet” sahibi birisinin çok daha dikkatli olması gerekmez mi sizce?

Ashabim yıldızlar gibidir hadisinin incelenmesi 
#ashabim yildizlar gibidir hadisi

Kısacası “Ashabım yıldızlar gibidir! ...” hadisinin aslı esası yok! Hem böyle bir şey olsaydı, sahabenin tamamının masum olması; İslam adına hata yapmaktan korunmuş olması gerekirdi; nerede! Öbür taraftan, sahabe içinde bir takım haramlara bulaşanlar var. Birbirine sövenler, kılıç çekenler var. O zaman o sahabileri örnek alarak haram işlemek hiç de sakıncalı değil!!! O zaman
Muaviyeyi örnek alıp Aliye ve Ehl-i Beyte sövüp lanet okumak da, haksız yere adam öldürüp müslümanların mallarını yağmalamak da ... serbest! Bu ne kadar sakat bir mantık? Böyle bir mantığı İslama reva görenler Allah ve Rasulünden hiç utanmazlar mı acaba!?
Buna “hadis” diye kitaplarında yer verenler hesap gününden hiç korkmazlar mı? *not

O yüzden Ahmed b. Hanbel, Buhari, Bezzar, Beyheqi, İbn Hazm, İbnül-Cevzi, ez-Zehebi, İbn Qayyim el-Cevziyye, İbn Kesir, İbn Hü-mam, İbnül-Emir el-Hac, İbn Abdişşekur, Abdülali el- Ensari, Emir es-Sanani vb. pekçok fıkıh ve hadis alimi, söz konusu rivayetin asılsız, çürük ve uydurma olduğunda hemfikir olmuşlar. 1


1- es-Sanani, el-Usul: 221; İbn Hazm, el-İhkam: II, 61~62, 71, 251~252; İbn el-Qayyim, el-İlam (www.islamweb.net/library): 374. htm; İbn Hümam, et- Tahrir: III, 99 (et-Taqrir ile); İbn Abdişşekur, el-Müsellem: II, 232 (el-Fevatih ile)


*not  Aslında bu hadisin devamı var; ancak bu kısım Ehlisünnet kardeşlerimizin kaynaklarında her nedense yer almıyor! Oysa şia (imamiyye) kaynakları hadisin bu son kısmına da yer veriyor. İmam Cafer es-Sadıqın babaları (a.s) kanalıyla yaptığı rivayete göre Allah'ın Rasulü (s.a.a), kendisine “O ashabın kimler ya Rasulallah?” diye sorulunca şu cevabı veriyor: “Onlar benim Ehl-i Beytim.

Örnek olarak bk. Şeyh Saduq, Meanil-Ahbar: I, 182~183

Bütün bunlara rağmen, Ebu İshaq eş-Şirazinin şu tutumu ne kadar ilginç ve garip. “et-Tebsıra” adlı eserinde (s. 368~369) Ehl-i Beytin ittifakının “icma” olup olmadığını tartışırken; “icmadır ve huccettir” diyenlerin dayanağı olan seqaleyn hadisine yer veriyor ve arkasından “Bu haber-i vahiddir; bir iki kişinin rivayetinden başka bir şey değildir! Usul konularında bu tür hadislerle delil getirilemez!” diyor. Kendi görüşünü (=huccet değildir) delillendirirken ise “Ashabım yıldızlar gibidir ...” rivayetini ileri sürüyor; “Bu haber-i vahiddir ve huccettir; böyle olunca da onunla delil getirebiliriz!!!” diyor.

Şafiilerin büyük fakihlerinden eş-Şiraziye bakın da ibret alın! Mütevatir olan seqaleyn hadisini dışlarken, uydurma olduğu apaçık olan “Ashabım yıldızlar gibidir ...” rivayetine dayanıyor! Üstelik hesabına gelmeyen yerde “haber-i vahid usul konularında huccet olamaz!” derken, işine geldiği yerde “Bu haber-i vahiddir, huccettir...” diyebiliyor.

Bu tutum sadece eş-Şirazide yok; el-Amidi (el-İhkam: I, 209~211) vb. daha pekçok usulcü de aynı acı tutumu sergiliyor! İşte size bir emanet anlayışı!!!

Etiketler
#ashabim yildizlar gibidir hadisi hakkinda ne soylenebilir
#benim ashabım gökteki yıldızlar gibidir hadisi arapca
#peygamberimizin ashabım yıldızlar gibidir
#ashabın tamamı yıldızlar gibi midir?
#Ashabım yıldızlar gibidir hadisi sahih mi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder