Ashabım yıldızlar gibidir hadisi sahih mi?
Ashabim yildizlar gibidir hadisinin incelenmesi.
“Ashabım yıldızlar
gibidir; hangisine uysanız hidayete erersiniz!” Kütüb-ü Sitte değil, “kütüb-ü
tisa”da(*not) bile bulunmayan bu rivayet, başlıca şu sahabiler
kanalıyla Allah'ın Rasulüne (s.a.a) dayandırılıyor:
1. Ebu Hürayra: Şihabuddin el-Qudai, Cafer b.
Abdilvahid el- Haşimi kanalıyla rivayet ediyor. (ez-Zehebi, I, 413; İbn Hacer,
Tahricül- Keşşaf: 95; el-Ğımari, 206)
Cafer, dosyasında
“yalancı”, “hadis uydurur”, “hadis hırsızı olup, siqa ravilerin adlarını
kullanarak asılsız / münker hadisler rivayet eder”, “hadislerinin tamamı
batıl”, “aslı esası olmayan hadisler rivayet eder” gibi hükümlerin yer aldığı
bir ravi! 1
Dolayısıyla bunun
uydurma olduğunda kuşku yok! Rivayetin senedi, baştan Cafere kadar Buhari ile
Müslimin ortak ravilerinden oluşuyor! Demek ki, “siqa ravilerin adlarını
kullanarak asılsız / mün-ker hadisler rivayet eder!” diyen boşuna dememiş!
2. Ömer b. Hattab: İbn Adiy, Beyheqi ve İbn Asakir,
Zeyd b. el- Havari el-Amiy ve oğlu Abdurrahim kanalıyla rivayet ediyor. (ez-
Zehebi, II, 102; el-Münavi, IV, 76; el-Ğımari, 206-207)
Zeyd genellikle zayıf
sayılan bir ravi. 2
Oğlu Abdurrahim ise
“yalancı”, “hiçbir değeri olmayan”, “siqa olmayan”, “tamamen çürük”, “zayıf” ve
“metruk” bir ravi. 3
1- ez-Zehebi, I, 412
2- İbn Sad, VII, 240;
ez-Zehebi, II, 102; İbn Hacer, et-Taqrib: I, 268
3- ez-Zehebi, II, 605; İbn
Hacer, et-Taqrib: I, 467; el-Münavi, IV, 76
* not Ehli sünnetde kütübi sitte olarak bilinen
altı kitapla birlikte Malikin “Muvatta”, Ahmedin “Müsned” ve Dariminin “Sünen”i
dahil dokuz hadis kitabı ediyor.
#islamiada blogspot
Ashabim yıldızlar gibidir hadisinin incelenmesi
Ashabim yıldızlar gibidir hadisinin incelenmesi
Demek ki bu rivayet de
tamamen asılsız ve uydurma. Zaten İbnül-Cevzi “sahih değil!”, ez-Zehebi de
“batıl bir hadis!” diyerek aynı şeyi ifade ediyor.1
3. Abdullah b. Ömer: Abd b. Humeyd, Daraqutni,
İbn Adiy ve İbn Abdilberr, Hamze b. Ebi Hamze en-Nusaybi kanalıyla rivayet
ediyor. (İbn Hacer, T. el-Keşşaf: 95; İbnül-Emir el-Hac, et-Taqrir: III,
99; el-Ğımari, 205-206)
Hamze hakkında
hadisçiler “bir kuruş / pul etmez”, “hadisleri münkerdir / gerçek dışıdır”,
“metruk”, “hadis uydurur” ve “bütün rivayetleri uydurma” diyor.2
O halde bu da tamamen
uydurma!
4. Cabir b. Abdillah: Daraqutni ile İbn
Abdilberr, Haris b. Ğusayn aracılığıyla rivayet ediyor. (İbn Hacer, T. el-Keşşaf:
94; İbnül- Emir el-Hac, et-Taqrir: III, 99; el-Ğımari, 205)
Haris tamamen meçhul ve
durumu belirsiz bir ravi. Onun için İbn Abdilberr, rivayetin hemen ardından “Bu
isnadla huccet kaim olmaz / getirilemez!
Çünkü Haris meçhul
birisi.” diyerek (3 ) rivayetin asılsızlığına dikkat çekiyor.
Daraqutni, bunu ayrıca Malik
b. Enes kanalıyla da rivayet ediyor; ama bakın ne diyor: “Bu rivayet Malikten
sahih yolla gelmiyor. Malikten sonraki ravilerin hepsi meçhul!”4
Ashabim yıldızlar gibidir hadisinin incelenmesi
5. Abdullah b. Abbas: “...Cüveybir b. Said
el-Belhi – Dahhaq b. Müzahim el-Belhi – İbn Abbas” isnadıyla Beyheqi ve Deylemi
rivayet ediyor. (İbn Hacer, T. el-Keşşaf: 95; el-Münavi, I, 209; el-Acluni,
Keşfül-Hafa: I, 147; İbn Abidin, Reddül-Muhtar: I, 68)
Bir defa, Dahhaq ile İbn
Abbas arasında kopukluk var. Çünkü Dahhaq İbn Abbasa yetişmiş değil.5 Bu durum hadisin zayıflığına alamettir.
Diğer yandan Cüveybir
ittifakla çok zayıf bir ravi.6
Öyleyse bu da tümüyle
çürük ve asılsız bir rivayet! *not
1- ez-Zehebi, II, 102;
el-Münavi, IV, 102
2- ez-Zehebi, I, 606-607;
İbn Hacer, et-Taqrib: I, 198
3- Cami-u Beyanil-İlm: II,
111; el-Ğımari, 205
4- İbn Hacer, Tahricül-Keşşaf:
94~95 İbn Hacer de aynı yerde “Malikten
gelen bu rivayet için
“aslı esası yok!” diyor.
5- İbn Sad, VI, 300;
ez-Zehebi, II, 325-326
6- ez-Zehebi, I, 427; İbn
Hacer, et-Taqrib: I, 139
6. Enes b. Malik: “...Bişr b. Huseyn – Zübeyr b.
Adiy – Enes” kanalıyla Bezzar ile İbn Tahir rivayet ediyor. (İbn Hacer, T. el-
Keşşaf: 95; el-Ğımari, 206)
Zübeyre diyecek yok.
Ancak ondan rivayette bulunan Bişr için aynı şeyi söyleyemiyoruz! Hadisçiler
onun hakkında “metruk”, “hiçbir hadisi mahfuz (hadisçilerce malum) değil”,
“Zübeyr adına yalan konuşur!!!”, “Zübeyrin adını kullanarak 150 kadar uydurma
hadis rivayet ediyor!!!” diyorlar.1
Böylece Enes rivayetini
de Zübeyr gibi siqa bir ravinin adını kullanarak uyduran kişinin kim olduğu
anlaşılıyor! Zaten İbn Hacer de “senedi çürük!” diyor.2
1- ez-Zehebi, I, 315-316
2- el-Ğımari, 206
*not “Vakit” gazetesinin 07.01.1994 tarihli
nüshasında, “Yusuf Kerimoğlu” imzasıyla yayımlanan “Fıkıh Köşesi”nde “Bu
hadis-i şerifin değişik isnad zincirleri var... Fakat aynı mahiyette İbn Abbastan
(r) rivayet edilen hadis sahihtir...” deniyor ve kaynak olarak da İbn Abidinin
“Reddül-Muhtar” adlı eseri (İstanbul, 1982, I, 84) gösteriliyor!
Hadis orada var. Ama
Kerimoğlunun kullandığı “sahihtir” ifadesine İbn Abi-din yer vermiyor! Yukarda
bu rivayetin ne kadar zayıf olduğunu gördünüz. İşin garibi, İbn Abidin de
hadisin senedinin kopuk olduğunu orada açıkça vurguluyor! “Emanet ve Ehliyet”
sahibi birisinin çok daha dikkatli olması gerekmez mi sizce?
Ashabim yıldızlar gibidir hadisinin incelenmesi
#ashabim yildizlar
gibidir hadisi
Kısacası “Ashabım
yıldızlar gibidir! ...” hadisinin aslı esası yok! Hem böyle bir şey olsaydı,
sahabenin tamamının masum olması; İslam adına hata yapmaktan korunmuş olması
gerekirdi; nerede! Öbür taraftan, sahabe içinde bir takım haramlara bulaşanlar
var. Birbirine sövenler, kılıç çekenler var. O zaman o sahabileri örnek alarak
haram işlemek hiç de sakıncalı değil!!! O zaman
Muaviyeyi örnek alıp Aliye
ve Ehl-i Beyte sövüp lanet okumak da, haksız yere adam öldürüp müslümanların
mallarını yağmalamak da ... serbest! Bu ne kadar sakat bir mantık? Böyle bir
mantığı İslama reva görenler Allah ve Rasulünden hiç utanmazlar mı acaba!?
Buna “hadis” diye
kitaplarında yer verenler hesap gününden hiç korkmazlar mı? *not
O yüzden Ahmed b.
Hanbel, Buhari, Bezzar, Beyheqi, İbn Hazm, İbnül-Cevzi, ez-Zehebi, İbn Qayyim
el-Cevziyye, İbn Kesir, İbn Hü-mam, İbnül-Emir el-Hac, İbn Abdişşekur, Abdülali
el- Ensari, Emir es-Sanani vb. pekçok fıkıh ve hadis alimi, söz konusu rivayetin
asılsız, çürük ve uydurma olduğunda hemfikir olmuşlar. 1
1- es-Sanani, el-Usul:
221; İbn Hazm, el-İhkam: II, 61~62, 71, 251~252; İbn el-Qayyim, el-İlam
(www.islamweb.net/library): 374. htm; İbn Hümam, et- Tahrir: III, 99 (et-Taqrir
ile); İbn Abdişşekur, el-Müsellem: II, 232 (el-Fevatih ile)
*not Aslında bu hadisin devamı var;
ancak bu kısım Ehlisünnet kardeşlerimizin kaynaklarında her nedense yer
almıyor! Oysa şia (imamiyye) kaynakları hadisin bu son kısmına da yer veriyor.
İmam Cafer es-Sadıqın babaları (a.s) kanalıyla yaptığı rivayete göre Allah'ın
Rasulü (s.a.a), kendisine “O ashabın kimler ya Rasulallah?” diye sorulunca şu
cevabı veriyor: “Onlar benim Ehl-i Beytim.”
Örnek olarak bk. Şeyh Saduq,
Meanil-Ahbar: I, 182~183
Bütün bunlara rağmen, Ebu
İshaq eş-Şirazinin şu tutumu ne kadar ilginç ve garip. “et-Tebsıra” adlı
eserinde (s. 368~369) Ehl-i Beytin ittifakının “icma” olup olmadığını
tartışırken; “icmadır ve huccettir” diyenlerin dayanağı olan seqaleyn hadisine
yer veriyor ve arkasından “Bu haber-i vahiddir; bir iki kişinin rivayetinden
başka bir şey değildir! Usul konularında bu tür hadislerle delil getirilemez!”
diyor. Kendi görüşünü (=huccet değildir) delillendirirken ise “Ashabım
yıldızlar gibidir ...” rivayetini ileri sürüyor; “Bu haber-i vahiddir ve
huccettir; böyle olunca da onunla delil getirebiliriz!!!” diyor.
Şafiilerin büyük
fakihlerinden eş-Şiraziye bakın da ibret alın! Mütevatir olan seqaleyn hadisini
dışlarken, uydurma olduğu apaçık olan “Ashabım yıldızlar gibidir ...” rivayetine
dayanıyor! Üstelik hesabına gelmeyen yerde “haber-i vahid usul konularında
huccet olamaz!” derken, işine geldiği yerde “Bu haber-i vahiddir, huccettir...”
diyebiliyor.
Bu tutum sadece eş-Şirazide
yok; el-Amidi (el-İhkam: I, 209~211) vb. daha pekçok usulcü de aynı acı tutumu
sergiliyor! İşte size bir emanet anlayışı!!!
Etiketler
#ashabim yildizlar
gibidir hadisi hakkinda ne soylenebilir
#benim ashabım gökteki
yıldızlar gibidir hadisi arapca
#peygamberimizin ashabım
yıldızlar gibidir
#ashabın tamamı
yıldızlar gibi midir?
#Ashabım yıldızlar gibidir
hadisi sahih mi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder