27 Eylül 2021 Pazartesi

ALLAH teala gözle görülebilirmi ? Kuran ve Hadislere göre

Allah Teala, Kur'an'da şöyle buyurmaktadır: "Gözler onu görmez."1 
"Hiç bir şey O'na benzemez." 2
 Ve Musa (a.s.) ALLAH 'ı görmek isteyince Allah Teala şöyle buyurdu: "Beni asla göremezsin." 3
 Bu durumda Sahih-i Buhari ve Sahih-i Müslim'de nakledilen "ALLAH  kullarına görünecek. Tıpkı on dördüncü gecesinde ayı gördükleri gibi onu görecekler. 4 
ALLAH  her gece dünyanın semasına iner.5 
Ayağını cehenneme koymasıyla cehennem dolacak. 6 
Müminler tanısın diye ayağını onlara gösterecek.?

1- En'am Suresi / 103.
2- Şura Suresi / 11.
3- A'raf Susi / 143.
4- Sahih-i Buhari, c. 8, s 147: Sahih-i Müslim, c. 1, s. 167, h. 183.
5- Sahih-i Buhari, c. 2, s. 66; Sahih-i Müslim, c. 1, s. 521, h. 758.
6- Sahih-i Buharİ, c. 6, s. 173; Sünen-i Tirmizi, c. 5, s. 390, h. 3272.
7- Sahih-i Buhari, c 9, s. 159; Sahih-i Müslim, c. 1, s. 168, h.183.


Veya ALLAH güler, şaşırır. ALLAH 'ın iki eli, iki ayağı ve beş  parmağı vardır; birinci parmağına gökleri, ikinci parmağına yerleri ve üçüncü parmağına ağaçları, dördüncü parmağına su ile toprağı ve beşinci parmağına ise diğer varlıkları koymuştur. l

 Allah'ın içinde yaşadığı bir evi var ve Hz. Muhammed (s.a.a.) onun evine girmek için üç kez izin alır."2 gibi Allah'ın çeşitli hallere giren bir cisim olduğunu ifade eden rivayetler nasıl kabul edilebilir.

Oysa ALLAH bu gibi benzetmelerden münezzehtir. Ey izzet ve Celalin sahibi Allah! Sen münezzeh ve mukaddessin ve biz bu gibi nitelendirmeden sana sığınmz.


1- Sahih-i Buhari, c. 6, s. 157-158 ve c. 9, 181.
2- Sahih-i Buhi, c. 9, s. 161; Sahah-i Müslim, c. 1, s. 181, h.322.


Hidayet İmamları ve karanlıklardaki meşaleler olan Ehl-i Beyt İmamları bu konuya şu yanıtı vermişlerdir: Allah her türlü zetmeden, şekil ve cismi olmaktan, sınırlandırmadan münezzeh e uzaktır. İmam Ali (a.s.) bu konuda şöyle burmaktadır. "Hamd Allah'a ki, övenler, onu layıkıyla övemezler; nimetlerini sayıp dökenler, onları sayıp bitiremezler; çalışıp çabalayanlar, hakkını ödeyemezler. Öyle bir mabuddur ki, yüce himmetler, O'na ulaşamaz; derin düşünceler, O'nun zatının künhüne eremez. O'nun sıfatının belirlenmiş bir sınırı, var olmuş bir niteliği, sayılı bir vakti ve sonu gelen bir zamanı yoktur... Allah' i nitelemeye kalkışan O'nu başkasına eşit kılmış olur. Başkasına eşit kılan, O'nu ikilemiş olur. ikileyen, O'nu bölmüş olur. Bölen, O'nu tanımamıştır. Tanımayan, O'na işaret eder. işaret eden, O'nu sınırlar. Sınırlayan, O'nu sayıya sokar. "O nerededir?" diyen, O'nu bir şeyin içine koymuş olur. "O neyin üzerindedir?" diyen, O'nun bulunmadığı yerler farzeder. Vardır, yaratılmaksızın. Mevcuttur, yokluk- tan var olmaksızın. Her şeyle birliktedir, içiçe değildir. Her şeyden gayrıdır, ayrı değildir. işler yapar; harekete,  muhtaç olmadan. Görendir, yarattıklarından görülen yokken(Nehcul Belağa-Hutbe-1)

Burada, gençlerin ve araştırmacıların dikkatini Hz. Ali'nin miras bıraktığı hazinelerden olan Nehc'üI-Belağa kitabına çekiyorum. Ne yazık ki, Kur'an'dan sonra en üstün kitap olan Nehc'ül-Belağa, Abbasi ve Emevilerin Hz. Ali' nin bütün eserlerini ortadan kaldırma doğrultusundaki çabaları sonucu, halk arasında tanınmaz hale gelmiştir. Nehc'ül-Belağa' , halkın her zaman ihtiyaç duyduğu nasihatlar ve ilimler vardır; sosyoloji, ekonomi, astronomi, teknoloji, felsefe, irfan, siyaset ve hikmet alanlarında birçok konular vardır. Ben bunu Sorbon Üniversitesi'nde doktora almak için sunduğum projede ispladım. Bu amaçla Nehc'ül-Belağa' dan dört konuyu seçerek incelemelerde bulundum ve böylece doktora almaya muvaffak oldum. Keşke Müslümanlar Nehc'ül-Belağa'ya önem verip konuların inceleyip yararlansaydılar. Çünkü Nehc 'ül-Belağa öyle derin bir denizdir ki içine dalan raştırmacı ondan inci ve mercan çıkarır.


1 yorum: